منة عرفة ترفض مشاركة تامر حسني فيلمه الجديد


11072009090003.jpg picture by elhanem

أكدت النجمة الصغيرة منة عرفة اعتذارها عن العمل مع الفنان الشاب تامر حسني في الجزء الثاني من فيلم “عمر وسلمى”، نافية أن يكون هذا الاعتذار بسبب صغر حجم الدور، فيما كشفت عن إعدادها لتقديم برنامج تلفزيوني تستضيف خلاله مجموعة من النجوم للحديث حول طفولتهم.

وبررت منة -في تصريحات لموقع mbc.net- سبب اعتذارها عن الجزء الثاني من “عمر وسلمى” بالتعديلات التي أدخلها تامر على السيناريو، مما أدى لاعتذار المخرج أكرم فريد، والذي رشحها في الأساس، وبعدها قامت هي الأخرى بالرفض لكون الدور لم يعد مناسبًا لها.

وأشارت إلى أن الدور لم يعد يليق إلا بطفلة أصغر منها سنًّا، وليس معنى ذلك أنها ترفض التعاون مع تامر، بالعكس فهي تحبه كثيرا وكانت تتمنى العمل مع مي عز الدين.

وأضافت النجمة الصغيرة أنها تهتم بالتأثير الذي تحدثه الشخصية مهما كانت مساحتها محدودة، فمن الممكن أن تظهر طوال الفيلم دون أن تؤثر في الناس، وهو ما لا تتمناه، في حين إنها من الممكن أن تقوم بمشاهد بسيطة تظل عالقة مع الجمهور

الاستعداد للامتحانات 

وأكدت منة أنها أجلت كافة الارتباطات الفنية لحين الانتهاء من امتحانات نصف العام وبعدها تستعد لتصوير الجزء السادس والسابع من مسلسل “راجل وست ستات”، و مسلسل آخر جديد مرشحة له، و عمل فني كبير هي بطلته الأولى، مع شركة إنتاج جديدة.

وأضافت أن أحلامها في التمثيل كبيرة، فهي ترغب في أن تقدم بعمل استعراضي كبير، فمثلها الأعلى شيريهان ونيللي، وقد حاولت إظهار ذلك من خلال فيلم “الحب كده” مع حمادة هلال؛ حيث شاركته الغناء، فهي تريد أن تكون فنانة شاملة مثل المصرية فيروز التي شاركت الراحل أنور وجدي أكثر من عمل سينمائي.

وعن التجربة الجديدة التي ستخوضها على القنوات المتخصصة بالتلفزيون المصري، من خلال البرنامج الذي ستقوم بتقديمه، أكدت أنها متخوفة كثيرا ولكن بعد تشجيع أسرتها وفريق البرنامج أصبح لديها فضول قوي لدخول هذا المجال، خاصة أنها ستقوم باستضافة بعض الفنانين والحديث معهم عن طفولتهم.

وتمسكت منة عرفة برفضها لتصوير مجموعة أخرى من الإعلانات لصالح إحدى شركات التغذية والتي كانت تخوض حملتها مع الطفل “سامح”، و ذلك بعد نشوب خلافات بينه وبين الشركة انتهت باعتذاره عن عدم الاستمرار في الإعلان.

مبررات الاعتذار 
وكشفت النجمة الصغيرة أن الشركة المعلنة طلبت منها تصوير مجموعة من الإعلانات بمفردها ولكنها فضلت الاعتذار حرصا على مشاعر “سامح” والذي تحبه كثيرا، فقد نجحا سويا في الإعلان ولا يمكنها الاستئثار به، فالجمهور أحبهما معا.

وفيما يتعلق بالجانب الإنساني في حياة الفنانين، قالت النجمة الصغيرة إنها حريصة على المشاركة في بعض الأمور الخيرية مثل دعم حملة بنك الدم، معتبرة نفسها في غاية الحظ لأنها تشارك في تلك الحملة رغم سنها الصغير مما زادها خبرة، غير أنها نفت في الوقت نفسه مشاركتها في حملة ضد الختان؛ حيث استاءت كثيرا عما كتب في هذا الموضوع.

يذكر أن النجمة الصغيرة منة عرفة بدأت مشوارها الفني من خلال مسلسل “السندريلا” مع الفنانة منى زكي، والتي رشحتها بدورها لفيلم “مطب صناعي” مع أحمد حلمي، وبعدها قدمت مجموعة مميزة من الأعمال، وقد تم تكريمها مؤخرا من قبل قناة “نايل لايف” عن دورها في مسلسل “راجل وست ستات”.

41 تعليق »

  1. انا بحب منة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  2. انا بحب منة اوي لدرجة اني عامل صورتها خلفية للموبايل والكمبيوتر . بحبها

  3. بقول كمان ربنا يوفقها ديما واعمالها تكون هادفة وعلي فكرة رغم صغر سني الا اني بعتبرها بنتي لانها بتفكرني باولاد اختي

  4. نورة said

    أنا أحب منه كتير أوي أوي أتفرجت على كل أعمالك من مسلسلات وأفلام و برامج و أعلانات
    وأنا أصلن مكتر أحبك معلأ صورك في غرفتي أعتبر أول ممثله أو نجمه حبيتها لهدرجه.كنت عايز أأول أنا كمان بحب ياسمين عبدالعزيز أوي وبحبك أنت كمان لانكم نفس شخصيتي أصلن أناشأيه أوي .
    أنا عمري 13

  5. نورة said

    أنا بحبك أوي يا منه و تفرجت على كل أعمالك من أول (السندريلا -مطب صناعي-الحب كده-أخر كلام -حلم العمر-منه والي منا-راجل وست ستات من 1ألى 5)أنا عرفا أنا في جزء 6و7بس أنافي الكويت أنا كويتيه و معرفش أزاي أتفرج عليهم .
    و أنا عارفه أن مسلسلاتك الجديد حتعجبي (الهانم عايز تلعب و حضرت الظابط أخي)
    وأناأحبك أأأأوووووووووووووييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي

  6. منة انتى فنانة جميلة اوى اوى بس انتى شايفى نفسك اوى وانا عرفى كل افلامك و مسلسلاتك بس انتى تلعتى مش كويسة علشان انتى مسلتى فى فلم اخر كلام وهو فلم وحش اوى اوى وانا بطلب منك لو جالك فلم او مسلسل مثل دة متعملهوش

  7. said

  8. انا بحبك يا منه كثيررررررررررررر واحلى فيلم مطب صناعي

  9. منة said

    شكرا اوي انا منة و بشكركو ومرسي علي الموضو ولو في اي رسالة توصلي هنا وشكرا اوي

  10. منة said

    بحبكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

  11. منة said

    كتيييررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

  12. منة said

    iove u

  13. منة said

    هو يا جماعة انا مش رفضو هو بس علشان التصوير كان في وقت الامتحانات وكان مش هاينفع اذاكر وامنحن واصور هي دي المشكلة العملين موقع عليها

  14. انا بحبك اوى يا منة و انتى امورة اوى و انا فى سنك

    و بحب كل افلامك و راجل و ست ستاتكنتى جميلة اوى فى

  15. بسنت ياسر said

    انا بسنت من مصر انا بموووووووووووت فيكى يامنوا بحبك اوى ونفسى لما تكبرى تكونى اكبر نجمه فى العالم انا معلقه صورك فى الغرفه بتعتى وعلى الموبايل والكمبيوتر واى فيلم بتفرج عليه بس تكونى انتى فيه وبتفرج عليه علشانك والله ودى مش مجامله دى حقيقه بحبك اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  16. بسنت ياسر said

    وانتى اموره وجميله مشاء الله عليكى وانا بمووووووووووووووووت فيكى وانا مش اكبر منك بكتير انا عندى 11سنه ونفسى اكلمك بحبك اوى

  17. رودي said

    الصراحة انا اتفرجت على افلامك ولما عرفت ان انتي بتمثلي في فلم اخر كلام اتفرجت عليه لغاية ما اكتشفت ان هو فلم حقير بمعنى الكلمة مش عارفة ازاي شاركتي فيه وازاي ادرتي تبصي على المناظر ده انت لسة صغيرة عيشي طفولتك وحلمك السينيمائي بس بعيد عن الحاجات ده وسامحيني لو كنت جرحتك بس كله لاني بحبك

  18. فتحى said

    بحبك اوى يامنة انتى فنانة جميلة اوى ودمك زى العسل وليكى مستقبل هايل ربنا يوفقك يارب ويسعدك ويبارك فيكى ويخليكى لينا يا ارق فنانة فى الدنيا كلها كلنا بنحبك اوى يامنة ياعسل

  19. انتي عسوله اوي يامنه وزي القمر

  20. nesreen said

    i love you menna aweeeee

  21. nesreen said

    hwa enty 3ndek email?

  22. نهههى said

    منة انا بحبك اوى و نفسى اشوفك بحب افلامك و كل حاجاتك اوى انا نفسى امثل ما افعل انا عمرة 12 سنة بحبك اوى انا و صحابى اووووووووى

  23. اميمة said

    احبك اوووووووووىىىىىيا منة هل لديك email

    ان كان لديك email فاجبيني

  24. سلمى said

    انا بحبك اوى يامنه حتى حطه صورتك على الكمبيوتر ممكن اتعرف بيكى انا سلمى ومستنيه اضافتك عشان انا مش عارفه اجيب ايميلك ممكن تسجلى ايميلى عندك انا عندى 12 سنه باااااااااااااااااااااى منه

  25. سلمى said

    هااااااااااااى منه ممكن تسجلى ايميلى عندك منه انا قدك فى السن
    بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى

  26. لينا said

    انا احب منه عرفه بس عندي سؤالين

    هل منه عرفه مسلمه سنيه؟

    هل اشتركت في فرق سبايسي بيبي و فري بيبي؟

    ارجو الرد الاكييييييد

  27. انت زبالة يا منة يا مغرورة اووووووووووووووووووووووى

  28. انا بحبك اوووووووووووووووووووووووى يا منة و احلى حاجة اسم ابوكى

  29. شروق said

    انا بحبك يا منة و بحب كل افلامك و نفسى انتكلم معاكى لو سمحتى انا من السويس الحرة و بحبك اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى يا منة

  30. شروق said

    عايزين رقمك يا منة عرفة ونبى بس بسرعة و متخفيش علية خالص احنا ناس كويسة

  31. شروق said

    منة اناعندى 13 سنة

  32. شروق said

    عيد ميلا دى بعد شهر و هكممل ال14 سنة

  33. انت شرموطة قص امك امك متناكة

  34. انت عسل مش بنردى علينا لية انا كل لايوم على الموقع مافيش حد بيتخل علية غيرى انا

  35. انا اسفة يا منة

  36. شروق said

    هاى

  37. شروق said

    هاى يا منة

  38. شروق said

    منة انا بحبك اوى
    و سلميلى على تامر حسنى و احمد فهمى و قولى للؤى اغنيك حلوة اوووووووووووووووى

  39. emy said

    هاى منة انتى ممثلة كويسة واتمنى ليكى كل خير واشهر لكى بمستقبل باهر

  40. بس اريد اسألكم سؤال هل منة مسلمة

  41. هههاااااىىىىىىىى منة كيفك على فكرة انابحبك اوووووووووووووووووووووووووووووووى وباذن اللة انا همثل مثلك بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

اترك رد

